Verantwoordelijk voor content van derden

Dat je verantwoordelijk bent voor de content van derden op je online platform lijkt normaal. Toch worden daarover veel vragen gesteld. En met regelmaat ook klachten ingediend. Op het

De folder. Het luistert nauw!

De opmaak van folder is geen eenvoudige klus. Aanbiedingen moeten opvallen. Prijzen aandacht treken. Er moeten zoveel mogelijk producten in. En het aanbod moet gelden voor alle varianten. Als

Bol.com in de prijsfout

Het begint er op te lijken dat bedrijven steeds meer moeite hebben de juiste prijzen te communiceren op hun websites. In de afgelopen maanden waren er zaken van Mediamarkt

Foei Rivella! Actie Doutzen geslaagd.

Doutzen Kroes ging de fout in. Ze maakte reclame voor Rivella via haar Instagram account. Maar ze maakte daarbij niet duidelijk dat het reclame is. Sterker als je de reclame

Er is ook zakloos geen betere

James Dyson is de uitvinder van de stofzuiger die zakloos het stof opslaat. Zijn op multicycloontechniek gebaseerde vinding is intussen door alle grote merken nagevolgd. Miele gaat zelfs nog een

Look-a-like Edgar Davids teruggefloten

Verstappen zegevierde over de supermarket uitdager Picnic. En wint sindsdien zijn races. Picnic had een look-a-like van Verstappen ingezet. Misschien een idee voor Ajax of het Nederlands elftal om

Aansprakelijkheid voor evidente fout

Eind augustus 2017 schreef ik over de drukfouten van Mediamarkt. In die zelfde periode liep ook met veel persaandacht de zaak tegen LeenBakker. Het winkelbedrijf bood op zijn website een

Picnic toch schadeplichtig voor look-a-like

De Amsterdamse rechtbank heeft het Gerechtshof uit die stad een auteursrechtelijk lesje gelezen. Het gebruik van een look-a-like zonder toestemming betekent wel degelijk schade voor Verstappen. Ook als dat gebeurt

Facebookfoto niet vogelvrij

Met regelmaat krijg ik vragen over gebruik van foto’s van internet. Er zijn intussen veel rechterlijke uitspraken die er geen twijfel over laten bestaan dat dit niet mag. En

ZoMerlot geen merkinbreuk op Sum-merlot

Dat was het oordeel van de Rechtbank Midden Nederland over de nieuwe La Tulipe Merlot wijn. Het eerder als Benelux merk geregistreerde Sum-merlot wordt vooral beschrijvend gevonden en geniet

Voorbehoud drukfouten beschermt niet

Het staat in nagenoeg iedere folder, website of advertentie. Onder voorbehoud van drukfouten. Zo bescherm je je tegen missers die je geld kosten in situaties dat er niet direct

Google-merk ter discussie

Als je een merk hebt, moet je het ook bewaken. Dus opkomen tegen iedereen die inbreuk maakt. Laat je de inbreuk namelijk voortduren, dan kan dit ertoe leiden dat

Inbreuk Esprit op auteursrecht Scotch jack

De Rechtbank Den Haag veroordeelde Esprit begin juli omdat zij het bekende gewatteerde Scotch jack nagenoeg 1-op-1 heeft nagemaakt. Op zichzelf niets bijzonders. Je kunt je echter afvragen in hoeverre dit soort

Biologisch, goed voor het land? Nee, dus niet claimen!

In Engeland maakte Arla reclame voor haar producten met de mededeling ‘Goed voor het land’ en ‘Draagt bij aan een meer duurzame toekomst’. Die claims werden ter discussie gesteld.