HEMA mag door met Krokodil
4 januari 2019
Nadat Hema eerder dit jaar in België een forse veroordeling kreeg vanwege inbreuk op auteursrecht van Levi’s, leek het er even op dat er nu een soortgelijk forse claim zou worden
Edelmans Kerst niet origineel
20 december 2018
Edeleman brengt sinds 2016 kerstversiering op de markt bestaande uit zwart metalen kerstboom en -ster met ledverlichting er omheen gedraaid. Aan de onderzijde zitten twee pootjes waarmee ze in
Foutje bedankt | de Bijenkorf volgt
15 december 2018
Je zult maar die mazzel hebben. De Bijenkorf maakt een fout bij het invoeren van de prijs op haar website. Als gevolg wordt daar een collier van Cartier niet
Witte Wieven toch niet zo bekend
1 september 2018
Je kunt het bijna niet geloven, maar het staat er echt: De kenmerken van witte wieven zijn niet bekend bij mensen die niet bekend zijn met witte wieven. Nogal
John Lemon niet langer frisdrank
28 augustus 2018
In februari 2014 heeft een Poolse onderneming het beeldmerk John Lemon in Europa laten registreren voor verschillende soorten frisdranken. Ter promotie van de frisdranken werd duidelijk de associatie met
Whisky merknaam perikelen
25 augustus 2018
Merknaam problemen zijn niet altijd te voorzien, ondanks alle onderzoek voorafgaand aan de registratie aanvraag. Uiteindelijk kunnen ze afschrijving van aanzienlijke marketing kosten als hoogst vervelend eindresultaat hebben. De gedane investeringen verdienen echter te allen
HR AVG-proof?
20 augustus 2018
Als er al twijfels waren of de AVG ook op HR en personeelswerving van toepassing is dan heeft de rechter deze op 25 juli voor het eerst weggenomen. Een
Auteursrecht in de pitch
4 juli 2018
Het gebeurt met enige regelmaat. Je presenteert voorstellen in de pitch. Je krijgt het account niet, maar ziet later in de nieuwe uitingen van de adverteerder wel jouw ideeën (en
Fotografie & AVG
1 juli 2018
Er is als gevolg van de nieuwe privacywetgeving lichte paniek ontstaan over wat nog is toegestaan in het bijzonder bij straatfotografie. Moet je echt eerst iedereen op straat om
Gebruik Verstappen kost Picnic €150.000
26 april 2018
Picnic leek in eerste instantie bij de beslagrechter goed weg te komen met zijn ludieke filmpje. Daarin bezorgt een look-a-like van Max Verstappen de boodschappen met de Picnic-kar. Humor
Disclaimer in folder of alternatief aanbod
16 maart 2018
Op 6 februari schreef ik dat zonder disclaimer in de folder beroep op overmacht een super niet kan baten. De voorzitter van de Reclame Code Commissie eist dat een disclaimer in de
50Plus beeldlogo van Imagine’ gehackt
11 februari 2018
Imagine’ontwikkelt in 2017 voor € 14,4k het campagnebeeld voor de 25ste 50PlusBeurs. Eldee Expo Designersgebruikt zonder toestemming datzelfde beeld als basis voor haar mailing aan potentiële standhouders. Zij spiegelt het beeld
Geen beroep op overmacht voor super
6 februari 2018
De voorzitter van de Reclame Code Commissie oordeelt dat supermarkt geen beroep op overmacht toekomt. Als iets in reclamefolder wordt aangeboden moet het ook te koop zijn. Als de toeleverancier van
Verantwoordelijk voor content van derden
16 november 2017
Dat je verantwoordelijk bent voor de content van derden op je online platform lijkt normaal. Toch worden daarover veel vragen gesteld. En met regelmaat ook klachten ingediend. Op het