Over Buro Blanchard

Frans Blanchard begon Buro Blanchard in 2011. Zijn juridische achtergrond in combinatie met meer dan 30 jaar ervaring in de media en de reclame-industrie maakt Buro Blanchard je ideale partner. Zeker als je je brood verdient in de creatieve industrie.

fotoDus maak je geen zorgen en schakel hem in als je vragen of problemen hebt op het gebied van intellectuele eigendom, Reclamerecht en contracten.

Neem direct contact op

Missie

Buro Blanchard, heeft zijn roots in de creatieve industrie. In het bijzonder de media- en reclamewereld. Daarom denken we bij voorkeur creatief met onze klanten mee in het zoeken naar oplossingen, kansen en mogelijkheden.

Lees verder over onze missie 

De laatste publicaties

Het laatste nieuws

Picnic toch schadeplichtig voor look-a-like

De Amsterdamse rechtbank heeft het Gerechtshof uit die stad een auteursrechtelijk lesje gelezen. Het gebruik van een look-a-like zonder toestemming betekent wel degelijk schade voor Verstappen. Ook als dat gebeurt door de concurrent van het bedrijf waarvoor de BN-er exclusief optreedt. En humor speelt voor het oordeel over inbreuk op het portretrecht geen rol. Net zo min

ZoMerlot geen merkinbreuk op Sum-merlot

Dat was het oordeel van de Rechtbank Midden Nederland over de nieuwe La Tulipe Merlot wijn. Het eerder als Benelux merk geregistreerde Sum-merlot wordt vooral beschrijvend gevonden en geniet daarom minder bescherming. Ook is slechts sprake van beperkt gelijkende aanduidingen voor zomer Merlot wijnen. De rechter overweegt daarbij het volgende: Van overeenstemming tussen het merk en

Voorbehoud drukfouten beschermt niet

Het staat in nagenoeg iedere folder, website of advertentie. Onder voorbehoud van drukfouten. Zo bescherm je je tegen missers die je geld kosten in situaties dat er niet direct evidente fouten zijn gemaakt. Dacht ook Mediamarkt, dat een verkeerd typenummer bij een laptop had geplaatst in zijn online folder. Volgens Mediamarkt deugden de omschrijving en

Google-merk ter discussie

Als je een merk hebt, moet je het ook bewaken. Dus opkomen tegen iedereen die inbreuk maakt. Laat je de inbreuk namelijk voortduren, dan kan dit ertoe leiden dat je je niet meer met succes op je merkrecht kunt beroepen. Maar wat nu als je merk zo populair is, dat het veralgemeniseert en op wordt

Inbreuk Esprit op auteursrecht Scotch jack

De Rechtbank Den Haag veroordeelde Esprit begin juli omdat zij het bekende gewatteerde Scotch jack nagenoeg 1-op-1 heeft nagemaakt. Op zichzelf niets bijzonders. Je kunt je echter afvragen in hoeverre dit soort modieuze jacks nog onderscheidend (kunnen) zijn. Werkgeversauteursrecht Wat deze uitspraak voor reclamebureaus interessant maakt is het werkgeversauteursrecht.  Op basis daarvan wordt Scotch in Nederland als auteursrechthebbende

Biologisch, goed voor het land? Nee, dus niet claimen!

In Engeland maakte Arla reclame voor haar producten met de mededeling ‘Goed voor het land’ en ‘Draagt bij aan een meer duurzame toekomst’. Die claims werden ter discussie gesteld. In reactie wees Arla op de uitgangspunten voor biologische veeteelt. Bovendien bestaat er een certificatie systeem voor. Voor de Engelse RCC is dat evenwel niet genoeg.

Gebruik ™ trademark teken toegestaan?

Over het gebruik in reclame van het trademark teken ™ is nogal eens wat te doen. Het teken voor merkregistratie in Europa is ®. Het ™ teken komt uit Amerika. Daar is het strafbaar dit in strijd met de waarheid te gebruiken. Hier heeft het teken feitelijk geen betekenis, anders dan dat het iets suggereert wat er dus niet