Gebruik ™ trademark teken toegestaan?

Over het gebruik in reclame van het trademark teken ™ is nogal eens wat te doen. Het teken voor merkregistratie in Europa is ®. Het ™ teken komt uit Amerika. Daar is het

Kaas is alleen Kaas als …..?

Geniet kaas alleen auteursrechtelijke bescherming als de rechter de smaak van kaas vaststelt? Intussen ligt die vraag bij het EU HvJ. Verdient smaak auteursrechtelijke bescherming? De rechter oordeelde als volgt. Er moet

18 Maanden voor spookfacturen

Wie kent ze niet. Reclame-uitingen die eruit zien als facturen. Spookfacturen. Iedere ondernemer heeft er wel eens een in handen gehad. En er misschien zelfs wel eens een onterecht

Inbreuk met Euromast

Als je een actie organiseert, wil je dat natuurlijk ook visualiseren. Een firma die bij amusementsgelegenheden kortingen bedingt, communiceert deze op haar website. Zo wordt in 2011 (juridische wegen

JA/NEE sticker geldt ook voor Socialisten

Nu de verkiezingen voorbij zijn en de uitslag bekend is, kan aandacht worden gegeven aan het onderwerp Brievenbusreclame. Zoals bekend onderneemt de politiek (althans in Amsterdam) pogingen om het

Wat is eerlijk vergelijken?

Eind december 2015 schreef ik dat aan de Europese rechter de prejudiciële vraag was voorgelegd of het wel eerlijk is om als een hypermarché je prijzen te vergelijken met die van

Keep America Great

Regeren is vooruitzien! Donald Trump heeft daarom alvast een slogan bedacht voor zijn 2e termijn. Keep America Great. De aanvraag voor inschrijving als merk is al de deur uit.

POO. Merk noch Werk.

Poep is een oneindige industrie waarin veel geld omgaat. De belangen zijn dus groot. De juridische strijd tussen Scentsible en Reckitt Benckiser is hiervan een bevestiging. Daarbij gaat het

SPA laat SPA niet verwateren

SPA Monopole is in de Benelux marktleider van mineraal en bruisend water. Daarnaast heeft Spa diverse merkregistraties voor cosmetica producten en thermale diensten. Kruidvat wil een graantje meepikken. Zij dient

Bijsnijden is verminking

Roel Dijkstra Persfotografie heeft o.a. iets met geld en spaarpotten. Hij heeft een hele serie van dergelijke foto’s. Hij is uiteraard niet blij als zijn werk zonder toestemming wordt

ZZP-er geen maker door openbaarmaking

Artikel 8 Auteurswet is de schrik van iedere reclamemaker. Dit artikel bepaalt dat een opdrachtgever als maker van een uiting wordt aangemerkt als bij de openbaarmaking niet de naam

We are (not) Unltd

We Are Unltd is de naam van een nieuw Omnicom bureau. Dat bureau gaat in de VS  dedicated voor McDonalds aan de slag gaat, zo meldt AdAge. De afspraak was

Kinderreclame verder beperkt

Kinderreclame wacht verdergaande beperkingen. Samenhangend met de broodnodige strijd tegen obesitas -en dus voor de gezondheid van kinderen- zijn er nieuwe ontwikkelingen op dit front gaande in Nederland en

Cayman in the ad jungle

  Het reclamebureau Cramer – Krasselt heeft als overtuiging dat je beter vrienden kunt maken dan reclame. Dat lijkt niet helemaal gelukt met de commercial die zij maakten voor