Nieuwe reclameregels voor Loterijen

Met ingang van 1 april 2016 zijn er nieuwe reclameregels voor loterijen opgelegd door de Kansspelautoriteit, die ook toezicht houdt op de naleving. Deze nieuwe regels stellen striktere eisen

Is Dopper plagiaat?

Hoe bizar het soms kan lopen toont het plagiaat gevecht van de eigenaar van Join the Pipe tegen Dopper. Beide partijen promoten consumptie van kraanwater. Beide partijen zetten daarbij

Reclameverbod suiker effecten

Het Europese Hof van Justitie heeft op 16 maart met een reclameverbod uitspraak gedaan in een zaak die was aangespannen door Dextro tegen een besluit van de Europese Commissie. Als

Adidas, streep er onder

Na lang vechten lijkt Adidas eindelijk zijn merkbescherming veilig te hebben gesteld en een streep onder jarenlang procederen te kunnen zetten. Een streepje meer of minder of net even

Vergelijking ‘Ook lekker stukken goedkoper’ mag

Een wel heel bijzondere zaak. De club van levensmiddelen fabrikanten FNLI stapte de arena in voor zijn leden A-merken. Reden?  De vergelijking door Lidl van haar huismerken met die

Specsavers vindt geen gehoor

Bij de Amsterdamse Rechtbank vond geen van de claims van Specsavers tegen de vergelijkende reclame van Beter Horen gehoor. En dus mag Beter Horen doorgaan met de campagne ‘Doen

Het belang van een goede url

De Rb Oost Brabant deed recent een voor de communicatie branche interessante uitspraak, waarbij de url van de website een belangrijke rol speelde. Het betrof een zaak, waarbij een letselschadekantoor een door

Fotografe schilt aardappelboer

Op16 februari maakte de Rb Zeeland West Brabant weer eens duidelijk hoe belangrijk het maken en vastleggen van afspraken is. En dat voor zowel de opdrachtgever/adverteerder als voor de maker/fotograaf.

Portretrecht Van Gaal € 25k waard

Interbest had een licentie gekocht van Getty Images voor een foto van Louis van Gaal. Daarmee was echter nog niet het portretrecht geregeld! Interbest probeerde zich nog te redden door het

Reclame Code Fieldmarketing

De Nederlandse Reclame Code is per 1 januari 2016 uitgebreid met de Reclame Code voor Fieldmarketing (RFM). Deze Code geldt voor de verkoop en promotie buiten de eigen verkoopruimte.

Telco’s misleiden over opzeggen.

KPN biedt in zijn reclame abonnementen aan voor mobiele telefonie met een telefoon tegen bijbetaling en een minimum abonnementsduur van 1 of 2 jaar. Tijdens die termijn is opzegging niet toegestaan. Na

Verzekeraars misleiden

In de markt is er tegenwoordig best veel te doen over de vraag of privatisering voor collectieve diensten of voorzieningen wel altijd een zo verstandige keuze is geweest. Dit

XO merk voor Kaas? 

Vergeer moest zich verdedigen wegens het gebruik van XO voor Xtra Oude Kaas. We kennen de aanduiding natuurlijk uit de cognac, maar er blijkt ook een kaasboer te zijn

Copyright voor iedere zin?

Taylor Swift kreeg vanwege vermeende copyright inbreuk een claim van $ 42m van de songwriter Jesse Braham voor het gebruik van de woorden ‘haters gone hate’ en ‘playas gone play’ in