Het belang van een goede url

De Rb Oost Brabant deed recent een voor de communicatie branche interessante uitspraak, waarbij de url van de website een belangrijke rol speelde. Het betrof een zaak, waarbij een letselschadekantoor een door het marketing bureau geadviseerde url afwees. Met als gevolg dat de website zijn werk niet deed en zo de opdrachtgever geen nieuwe klanten opleverde.

Het bureau the Brandhouse bouwde voor letselschade juristen Witlox o.a. een zogenaamde fuikwebsite. Een fuikwebsite is een soort lokwebsite die onafhankelijkheid en deskundigheid suggereert en die je vervolgens ‘ongemerkt’ doorsluist naar in dit geval het letselschadekantoor.

In de zelfde periode bouwt het bureau op eigen kosten een nagenoeg gelijke website met een meer sprekende url en biedt Witlox voor € 250 per stuk de contacten aan die die site oplevert. Witlox is hierover zeer ontstemd en claimt ontbinding van de overeenkomst met terugbetaling van de door het bureau in rekening kosten kosten  (€ 60.000). Plus verklaring voor recht dat het bureau onrechtmatig heeft gehandeld door Witlox concurrentie aan te doen.

De rechter stelt allereerst vast dat het bureau geen resultaatverplichting op zich heeft genomen. Bovendien was de klant geadviseerd om in de url ‘nocurenopay’ op te nemen. Dit was door Witlox afgewezen. En dus wijst nu de rechter de vordering tot ontbinding van de overeenkomst af.

Wel oordeelt de rechter dat het onrechtmatig was om een nagenoeg identieke fuikwebsite te ontwikkelen. Maar omdat Witlox niet aantoont dat hij hierdoor klanten is misgelopen, wordt geen schadevergoeding toegekend.

Specsavers vindt geen gehoor
Fotografe schilt aardappelboer
Geplaatst in Nieuws.