Disclaimer in folder of alternatief aanbod
16 maart 2018
Op 6 februari schreef ik dat zonder disclaimer in de folder beroep op overmacht een super niet kan baten. De voorzitter van de Reclame Code Commissie eist dat een disclaimer in de
50Plus beeldlogo van Imagine’ gehackt
11 februari 2018
Imagine’ontwikkelt in 2017 voor € 14,4k het campagnebeeld voor de 25ste 50PlusBeurs. Eldee Expo Designersgebruikt zonder toestemming datzelfde beeld als basis voor haar mailing aan potentiële standhouders. Zij spiegelt het beeld
Geen beroep op overmacht voor super
6 februari 2018
De voorzitter van de Reclame Code Commissie oordeelt dat supermarkt geen beroep op overmacht toekomt. Als iets in reclamefolder wordt aangeboden moet het ook te koop zijn. Als de toeleverancier van
Verantwoordelijk voor content van derden
16 november 2017
Dat je verantwoordelijk bent voor de content van derden op je online platform lijkt normaal. Toch worden daarover veel vragen gesteld. En met regelmaat ook klachten ingediend. Op het
De folder. Het luistert nauw!
15 november 2017
De opmaak van folder is geen eenvoudige klus. Aanbiedingen moeten opvallen. Prijzen aandacht treken. Er moeten zoveel mogelijk producten in. En het aanbod moet gelden voor alle varianten. Als
Bol.com in de prijsfout
7 november 2017
Het begint er op te lijken dat bedrijven steeds meer moeite hebben de juiste prijzen te communiceren op hun websites. In de afgelopen maanden waren er zaken van Mediamarkt
Foei Rivella! Actie Doutzen geslaagd.
6 november 2017
Doutzen Kroes ging de fout in. Ze maakte reclame voor Rivella via haar Instagram account. Maar ze maakte daarbij niet duidelijk dat het reclame is. Sterker als je de reclame
Er is ook zakloos geen betere
5 november 2017
James Dyson is de uitvinder van de stofzuiger die zakloos het stof opslaat. Zijn op multicycloontechniek gebaseerde vinding is intussen door alle grote merken nagevolgd. Miele gaat zelfs nog een
Look-a-like Edgar Davids teruggefloten
13 oktober 2017
Verstappen zegevierde over de supermarket uitdager Picnic. En wint sindsdien zijn races. Picnic had een look-a-like van Verstappen ingezet. Misschien een idee voor Ajax of het Nederlands elftal om
Aansprakelijkheid voor evidente fout
5 oktober 2017
Eind augustus 2017 schreef ik over de drukfouten van Mediamarkt. In die zelfde periode liep ook met veel persaandacht de zaak tegen LeenBakker. Het winkelbedrijf bood op zijn website een
Picnic toch schadeplichtig voor look-a-like
8 september 2017
De Amsterdamse rechtbank heeft het Gerechtshof uit die stad een auteursrechtelijk lesje gelezen. Het gebruik van een look-a-like zonder toestemming betekent wel degelijk schade voor Verstappen. Ook als dat gebeurt
Facebookfoto niet vogelvrij
5 september 2017
Met regelmaat krijg ik vragen over gebruik van foto’s van internet. Er zijn intussen veel rechterlijke uitspraken die er geen twijfel over laten bestaan dat dit niet mag. En
ZoMerlot geen merkinbreuk op Sum-merlot
3 september 2017
Dat was het oordeel van de Rechtbank Midden Nederland over de nieuwe La Tulipe Merlot wijn. Het eerder als Benelux merk geregistreerde Sum-merlot wordt vooral beschrijvend gevonden en geniet
Voorbehoud drukfouten beschermt niet
30 augustus 2017
Het staat in nagenoeg iedere folder, website of advertentie. Onder voorbehoud van drukfouten. Zo bescherm je je tegen missers die je geld kosten in situaties dat er niet direct