Kies voor bescherming!
Met de komst van internet werd kopiëren een alledaagse bezigheid voor iedereen. Kunst, boeken, foto's, muziek, films. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het vinden op internet en in een fractie van een seconde naar je computer kopiëren. En nu ook 3D printen de consumentenmarkt betreedt, kan binnenkort bijna alles overal niet van echt te onderscheiden worden nagemaakt. Hierdoor zijn er veel vragen te beantwoorden op het gebied van intellectuele eigendom, aansprakelijkheid en bescherming van de maker tegen inbreuken.
Als het al moeilijk is om offline werk tegen kopiëren te beschermen, is het nog moeilijker om gemakkelijk kopieerbaar online werk te beschermen, laat staan ideeën. Inbreuken kunnen tegenwoordig overal op elk moment gevonden worden. Hierdoor worden zelfs steeds meer sectoren in de industrie gedwongen te zoeken naar nieuwe business modellen.
Dit betekent dat je de best mogelijke bescherming voor jezelf en ook voor je klant nodig hebt voordat je je ideeën, concepten of wat dan ook deelt. Om vanaf het begin duidelijk te maken dat het jou werk is. Het kan daarom nodig zijn je concepten verder in detail uit te werken. Een merknaam of slagzin te deponeren. Een potentiële partner of opdrachtgever vooraf een NDA te laten ondertekenen. Enzovoort. Alleen door dit op de juiste manier te doen krijg je een kans om later met succes op te treden tegen inbreuken.
Hetzelfde geldt voor claims of klachten over je werk en je aansprakelijkheid in dat opzicht. Zoals hiervoor vermeld is er erg veel wet- en regelgeving. Daarom is het beter vooraf juridisch advies in te winnen en je voorstellen te laten controleren. Op die manier heb je een betere kans om je achteraf met succes te verweren tegen klachten en claims tegen jou of je klant.
Verkoop jezelf beter!
Uiteindelijk gaat het er allemaal om een boterham te verdienen. Zelfs als je in de creatieve industrie werkt. Daarom is het beter op voorhand goed over je honorerings- en de business model na te denken. Lees verder
Start goed voorbereid!
Eerst moet je een onderscheidende business idee, een (domein) naam, en misschien zelfs een logo en merk hebben. En je wilt er wel zeker van zijn dat ze echt onderscheidend zijn en niet al door een ander worden gebruikt. Lees verder
Start goed voorbereid!
Eerst moet je een onderscheidende business idee, een (domein) naam, en misschien zelfs een logo en merk hebben. En je wilt er wel zeker van zijn dat ze echt onderscheidend zijn en niet al door een ander worden gebruikt. Lees verder
Check voor je deelt!
Zodra je de fundamenten voor je bedrijf hebt gelegd, kunt je echt aan de slag en klanten gaan werven. Lees verder