Start goed voorbereid!

Eerst moet je een onderscheidende business idee, een (domein) naam, en misschien zelfs een logo en merk hebben. En je wilt er wel zeker van zijn dat ze echt onderscheidend zijn en niet al door een ander worden gebruikt. Dus je moet ze laten controleren en zo mogelijk zelfs laten registreren voor volledige bescherming.

Daarna moet je een beslissing nemen over de rechtsvorm van je bedrijf. Een keuze die afhangt van kwesties als aansprakelijkheid, fiscale redenen en intenties en verwachtingen over  samenwerking met potentiële zakenpartners.

En vervolgens heb je voorwaarden en contracten nodig voor de afspraken met klanten, toeleveranciers, medewerkers en freelancers die:

  • duidelijk zijn over de rechten en plichten van iedere partij,
  • je aansprakelijkheid beperken,
  • non-disclosure afspraken vastleggen,
  • ervoor zorgen dat je bedrijfskennis wordt beschermd onder meer door de concurrentie en relaties bedingen,
  • veilig stellen dat er niemand zonder te betalen vandoor gaat met de resultaten van je creatieve inspanningen,
  • er op toezien dat het ook tijdens een opzegtermijn business as usual is.
 
 

Check voor je deelt!

Zodra je de fundamenten voor je bedrijf hebt gelegd, kunt je echt aan de slag en klanten gaan werven. Lees verder 

 
 

Kies voor bescherming!

Met de komst van internet werd kopiëren een alledaagse bezigheid voor iedereen. Kunst, boeken, foto's, muziek, films. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het vinden op internet en in een fractie van een seconde naar je computer kopiëren. Lees verder 

Kies voor bescherming!

Met de komst van internet werd kopiëren een alledaagse bezigheid voor iedereen. Kunst, boeken, foto's, muziek, films. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het vinden op internet en in een fractie van een seconde naar je computer kopiëren. Lees verder 

 
 

Verkoop jezelf beter!

Uiteindelijk gaat het er allemaal om een boterham te verdienen. Zelfs als je in de creatieve industrie werkt. Daarom is het beter op voorhand goed over je honorerings- en de business model na te denken. Lees verder