Verkoop jezelf beter!
Uiteindelijk gaat het er allemaal om een boterham te verdienen. Zelfs als je in de creatieve industrie werkt. Daarom is het beter op voorhand goed over je honorerings- en de business model na te denken.
En vergeet niet. En vergeet niet dat je een eenduidige en transparante beloningsafspraak moet hebben, waarvan je intellectuele eigendomsrechten deel uitmaken, zo niet het pièce de résistance vormen. Immers, je wilt niet dat andere mensen er met jouw plannen, ideeën, voorstellen, concepten en creatieve werk vandoor gaan. Of erger nog, er geld mee verdienen zonder eerst jou een eerlijke prijs te hebben betaald. En vergeet niet dat je meestal de grootste investering doet in de creatieve concept fase en je wil wel de gelegenheid hebben om deze investering terug te verdienen.
Ga dus eerst eens rustig zitten, denk na en neem de tijd voordat je een besluit neemt over de voorwaarden waaronder je bereid bent om uw werk te maken en te verkopen. Voeg je waarde toe of verkoop je slechts uren?
Welke voorwaarden zijn aanvaardbaar voor jou en jouw klant voor het werk dat gedaan moet worden en het intellectueel eigendomsrecht dat daarbij ontstaat.
Je moet alle argumenten voorbereiden en beheersen. Je moet in staat zijn om te onderhandelen en om te weten hoe ver je wilt gaan. Je moet je klant, je concurrenten en de markt waarin je opereert kennen. En jezelf natuurlijk. Wat is jouw USP?
Start goed voorbereid!
Eerst moet je een onderscheidende business idee, een (domein) naam, en misschien zelfs een logo en merk hebben. En je wilt er wel zeker van zijn dat ze echt onderscheidend zijn en niet al door een ander worden gebruikt. Lees verder
Start goed voorbereid!
Eerst moet je een onderscheidende business idee, een (domein) naam, en misschien zelfs een logo en merk hebben. En je wilt er wel zeker van zijn dat ze echt onderscheidend zijn en niet al door een ander worden gebruikt. Lees verder
Check voor je deelt!
Zodra je de fundamenten voor je bedrijf hebt gelegd, kunt je echt aan de slag en klanten gaan werven. Lees verder
Kies voor bescherming!
Met de komst van internet werd kopiëren een alledaagse bezigheid voor iedereen. Kunst, boeken, foto's, muziek, films. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het vinden op internet en in een fractie van een seconde naar je computer kopiëren. Lees verder
Kies voor bescherming!
Met de komst van internet werd kopiëren een alledaagse bezigheid voor iedereen. Kunst, boeken, foto's, muziek, films. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het vinden op internet en in een fractie van een seconde naar je computer kopiëren. Lees verder