Als je de afgelopen dagen het nieuws een beetje gevolgd hebt, ontkom je er niet aan te denken dat Misleiden Moet. Of het nu gaat om namaak Uggs die volgens het fd van vandaag volop in de winkels liggen en er waarschijnlijk voor een koopje uitvliegen. Of om tuinmeubelen die in grote getale tot in het kleinste detail gekopieerd vanuit China naar Nederland komen. De consument laat zich graag misleiden, als het schikt.
Of dat het gaat om wielrenners die zo gewoon zijn te misleiden dat ze zelf niet meer weten dat ze gebruiken, laat staan wat. Die je daarom bijna een Epo pas zou geven, ware het niet dat de UCI dat niet ziet zitten. Dan zou immers het gebruik wel eens in het criminele circuit terecht kunnen komen, denkt men. Niet alleen Nederland is tolerant waar het om drugs gaat.
Maar ook de Telegraaf voelt zich geweldig misleid. Is het niet door Willem Holleeder die voor College Tour koos, dan wel door Monique van der Vorst, die ‘slechts psychisch’ invalide bleek.
Wat hebben wij het dan makkelijk in het reclamevak. Niet alleen is er nogal wat wetgeving die ons voor verkeerde keuzes behoedt, maar we hebben ons ook nog zelf gereguleerd en laagdrempelig toezicht ingesteld. Bij ons hoeft de consument maar een keer te piepen en het wordt gefikst. Zelfs als het gaat om al jaren bestaande en volstrekt ingeburgerde praktijken zoals de vanaf prijzen voor auto’s, waar nog de kosten voor rijklaar maken bij komen.
Wij lijken wel van een andere planeet zo langzamerhand. We lijken wel de wereld te willen veranderen.
Of toch niet?
Want wat moet ik denken van al die mooie reclame van Rabo en Nike. Jaren speelden ze mooi weer, terwijl ze gelijktijdig onder het mom van sport sponsoring de drugsscene financierden.
Wat moet ik ook met al die bankiers met producten waarvan ze zelf de portee zeggen niet te hebben begrepen, maar daar gelijktijdig wel geweldige bonussen mee wisten te vergaren. Kan toch geen toeval zijn geweest. Nog los van Libor en w..k.rp.l.s.
Misleiden Moet dus gewoon als je erbij wilt horen. En daar heb je dus geen reclame voor nodig. Of sterker die kun je daarvoor niet inzetten.
Hoort de reclame er dan niet meer bij?
Nee eigenlijk niet dus, maar daar komt nu snel verandering in. Direct na de presidentsverkiezingen 24 uur lang. Nou maar hopen dat niemand een klacht indient bij de RCC.