Beerput of gewoon dorst

Ik heb al vaker over misleiding in reclame geschreven. Vanmorgen werd ik opnieuw op dit spoor gezet door een tweetal berichten uit Engeland.

Een bedrijf bood alle koelkasten aan met een korting tot 20%. Een klager daagde de adverteerder uit het bewijs te leveren. Deze overlegde stukken waaruit bleek dat ten minste 10% van de koelkasten daadwerkelijk beschikbaar was met een korting van 20%. Omdat echter niet bij alle kasten de hogere ‘van’prijs was vermeld en niet alle kasten ten minste 28 dagen voorafgaand aan de actieperiode in het assortiment opgenomen waren, oordeelde de Engelse RCC de uiting misleidend.

De andere zaak was tegen Hilton, dat kamers aanbood met vroegboekkorting tot 20%. Hilton kon echter niet aantonen dat ten minste 10% van de kamers daadwerkelijk gedurende de actieperiode voor de verlaagde prijs waren verkocht. Ook hier daarom een verbod wegens misleiding.

Kleine misleiding zou je zeggen. Dat moeten we in Nederland beter kunnen. Al Googlend vond ik snel wat recente voorbeelden. Interessant is met name een recent onderzoek van de Consumentenbod naar prijskaartjes en kortingacties van electronicawinkels. Maar liefst 97% van de ‘van’ prijzen waren überhaupt niet gebruikt in de weken voorafgaand aan de actie.

Die zelfde Consumentenbond is trouwens op haar website een actie gestart, waar intussen een lange rij klachten van consumenten tegen bedrijven staan vermeld, die het niet zo nauw nemen. Zeker leerzaam om eens naar te kijken als reclamemaker.

Ik zou daar zelf nog die paginagrote advertenties voor wijnen in de dagbladen aan toe willen voegen. Advertenties, waarin de indruk wordt gewekt dat je de wijn voor de helft van de normale prijs ‘krijgt’ en dus eigenlijk een dief van je eigen dorste bent als je er niet op ingaat.

Dat gevoel krijg je zeker niet als je weer zo’n aanbieding van NS Hispeed in je emial box ontvangt dat je voor € 29 (of was het € 19)naar Parijs (of was het Keulen) kunt. Niet alleen moet je immers nog terug ook en daar geldt het aanbod niet voor! Maar het summum van klantonvriendelijkheid (het blijft NS) bestaat eruit dat je zoals vroeger met je hand de grabbelton in moet en dan maar hopen (of zo lang doorgaan tot) dat je het goede lot trekt. Nog afgezien van de vraag of ze die 10% halen. Ook dat is een goede marketingtruc trouwens om de consument tegen je in het harnas te jagen.

Bevat de Reclame Code niet ook een bepaling dat reclame de reclame niet mag schaden.

 

Plagiaat ligt in reclame vaak op de loer
Misleiden Moet
Geplaatst in Publicaties.