Dat je verantwoordelijk bent voor de content van derden op je online platform lijkt normaal. Toch worden daarover veel vragen gesteld. En met regelmaat ook klachten ingediend.
Op het vakgebied van reclame speelt de vraag naar de verantwoordelijkheid voor informatie van derden op de eigen website ook. Ik schreef daar eerder een blog over voor Adformatie.
Verantwoordelijk voor hotelinfo
Het hele boekingsproces loopt via haar website loopt en alle informatie is in look & feel van haar website gegoten. Dus werd booking.com als meer dan een advertentieplatform gezien. En daarom wordt zij ook verantwoordelijk gehouden voor de hotelinformatie op haar website.
Verantwoordelijk voor reviews
Queens Park Hotel fakete reviews op haar website. Omdat reviews op een eigen website onder de definitie van reclame vallen, zijn deze gefakte reviews misleidend. En dus is met zulke fake review reclame sprake van onrechtmatig handelen.
Verantwoordelijk voor productinfo
Recent speelde bij bol.com, de online supermarkt. een soortgelijke kwestie als hiervoor met booking.com. Niet alle producten op haar platform worden door bol.com zelf aangeboden, maar rechtstreeks door derden. In dit geval ging het om schuurpapier dat door toolexperts.nl via bol.com wordt aangeboden. Om nog exacter te zijn. Toolexperts.nl bood schuurpapier aan voor een prijs voor normaliter meer dan het 10-voudige van de prijs van een velletje. Desondanks ontving de klant maar een velletje en dat stond niet op de website aangegeven.
De voorzitter van de RCC was het met klager eens dat de informatie over het aantal velletjes gezien de gehanteerde prijs essentiële informatie was. En deze had dus niet mogen ontbreken. Uiteraard is toolexperts.nl hiervoor verantwoordelijk. Maar bol.com wordt medeverantwoordelijk gehouden. Immers het product wordt geïntegreerd aangeboden in de webshop van bol.com en het bestel- en betaalproces loopt ook gewoon via haar website. Het feit dat bol.co met toolexperts.nl heeft afgesproken dat de laatste voor eigen rekening en risico handelt, maakt dit niet anders.
Sterker nog. De consument komt naar bol.com vanwege het vertrouwenwekkende imago van het bedrijf. Dat schept dus ook verplichtingen.
Conclusie
In principe ben je dus ten minste medeverantwoordelijk voor de content van derden op jouw website of platform. Tenzij je echt slechts een platform bent vanwaar je klanten doorlinkt naar de websites van die derden. Dan is immers look & feel verschillend. En dan loopt ook het het bestel- en betaalproces via de eigen website van die aanbieder zelf.