Reclameverbod voor risicovolle financiële producten aanstaande

Minister Dijsselbloem van Financiën wil een reclameverbod voor risicovolle financiële producten. Het gaat om bepaalde casino-achtige instrumenten. Het verbod moet ertoe leiden dat die niet langer onder de aandacht van consumenten worden gebracht.

Dijsselbloem liet dat medio september weten in antwoord op Kamervragen. Hij gaat in overleg met de Autoriteit Financiële Markten (AFM) om vast te stellen hoe een reclameverbod er in Nederland uit moet zien en voor welke financiële producten het moet gaan gelden. In België en Frankrijk speelt dezelfde discussie.

Aanleiding voor de vragen was het bericht over de Belgische toezichthouder, die reclame voor bepaalde CfD’s en binaire opties verbiedt. De instrumenten verkopen mag nog wel in België. Ook Frankrijk werkt aan een verbod op bepaalde reclame-uitingen.

Dijsselbloem wil een vergelijkbaar verbod in Nederland. Hij gaat in aanloop naar nieuwe Europese regels samen met de Autoriteit Financiële Markten (AFM) bekijken hoe een reclameverbod in Nederland er uit zou moeten zien en voor welke instrumenten het moet gelden.

Casino

Het gaat om casino-achtige financiële producten waarmee gegokt kan worden op koersdalingen of -stijgingen . Zo betalen binaire opties een vast bedrag uit als de belegger een juiste voorspelling doet over de ontwikkeling van een aandeel of wisselkoers. Indien die voorspelling fout is, is hij zijn inleg kwijt.

Bij de AFM zijn sinds 2014 ruim 50 klachten binnen gekomen over CfD’s en binaire opties.

Inbreuk op copyright foto Roel Dijkstra
Autobranche moet echte prijs communiceren
Geplaatst in Nieuws.