Black Friday nog niet voorbij

Voor sommige ondernemers kan Black Friday nog een vervelend staartje krijgen. Het uit Amerika overgewaaide fenomeen kan ze duurder komen te staan, dan gedacht.

Op de vrijdag na Thanksgiving worden in de retail hoge kortingen verstrekt. Naar eerst nu duidelijk wordt is er een bedrijf in Hong Kong dat het merk heeft gedeponeerd. Bovenop de kortingen moeten zij nu dan ook rekening houden met een claim vanwege inbreuk op merkenrecht.

Merk

In Duitsland zijn de eerste aanmaningen de deur al uit. Daar is namelijk al sinds 2013 een merkregistratie opgenomen voor Black Friday. Een onderneming met die naam met vestigingen in München en Wenen heeft een licentie gekocht van Super Union Ltd. in Hong Kong. Met als gevolg dat nu bij allerlei nietsvermoedende retailers in Duitsland aanmaningen in de bus vallen.

Uiteraard wordt er direct verzet aangetekend tegen deze de communicatievrijheid beperkende registratie. ‘Mid Season Sale’ kan toch ook niet gemonopoliseerd worden? Voor de ‘3 Dwaze Dagen’ van de Bijenkorf kon dat wel. Dus waarom niet voor Black Friday? Toen het merk in 2013 werd ingeschreven, was het trouwens nog lang niet zo alomtegenwoordig als nu.

Hoe dan ook kan de merkeigenaar van inbreuk makers eisen dat zij het gebruik staken en ook verklaren dat zij ‘Black Friday’ niet opnieuw zullen gebruiken. Uiteraard wordt daaraan een boete gekoppeld voor het geval je je niet aan de afspraak mocht houden. Mocht je willen weigeren de afspraak überhaupt te maken, dan moet je rekening houden met een gang naar de rechter en alle daarbij horende kosten.

In Nederland is nog geen inschrijving voor het woordmerk actief. Dus hier geen zorgen. En overigens worden in Duitsland pogingen ondernomen om de registratie te laten doorhalen.

Apple

Of dat lukt staat natuurlijk niet bij voorbaat vast. Zeker als je kijkt naar registraties die in het kader van de sport worden toegestaan. Die zijn dan wel gekoppeld aan een eigen evenement dat bovendien gefund moet worden door sponsoren. Maar zeker is ook opvallend dat Apple in Duitsland dit jaar in zijn reclame sprak van een ‘eendaags koop event’. Terwijl op de website van Black Friday een aparte pagina over Apple te vinden is.

Dit alles neemt niet weg dat in het geval van Black Friday iemand gewoon een slaatje probeert te slaan uit een al jaren algemeen gebruikte aanduiding voor een specifieke uitverkoop. In die zin lijkt het eerder op een vergissing van het Duitse merkenbureau, die met een beetje geluk tijdig wordt hersteld. Dan kan men volgend jaar ook in Duitsland weer gewoon de Black Friday uitverkoop organiseren.

Michael Jordan wint
Fotogebruik zonder toestemming duur
Posted in Nieuws.