‘Parks Sausage’ brengt al sinds 1951 sausages op de markt en is vooral ook bekend om zijn uit 1954 stammende iconische reclameslogan ‘More Parks sausages, Mom….Please.’
De verwarring dreigt te ontstaan als de grote internationaal opererende worstenmaker Tyson Foods binnen zijn Ball Park lijn ‘Park’s Finest’ hot dogs op de markt brengt. De naam komt immers wel heel dicht bij Parks en zou dus gemakkelijk tot verwarring bij de consument kunnen leiden.
In eerste instantie lijkt het ook die kant op te gaan, maar op 24 mei oordeelde de districtsrechter in Allentown, Pennsylvania dat dat toch onwaarschijnlijk is.
Hij baseert zijn oordeel op het feit dat Parks zelf slechts komt met bewijs aandraagt dat een handvol consumenten in verwarring is gebracht. Terwijl Tyson Foods onderzoek heeft uitgevoerd waaruit blijkt dat het voor slechts 1 op 200 consumenten niet duidelijk is wie nu precies wat op de markt brengt. Kortom de kans dat een grote groep consumenten over de afkomst van de worsten wordt misleid, is erg onwaarschijnlijk. En dus is er geen reden Tyson te dwingen een andere naam te gebruiken.
Meestal zijn de juridische risico’s groot als identieke of sterk gelijkende namen worden gebruikt. En dat al helemaal als dat binnen de zelfde merkklasse gebeurt. Waarschijnlijk heeft Tyson het in dit geval toch aangedurfd om in de zelfde klasse met een gelijkende naam te komen, omdat de verpakkingen dusdanig verschillen dat de kans op verwarring minimaal is. Bovendien is Park Sausage zo bekend dat ook om die reden er minder snel sprake van verwarring zal zijn. Los daarvan is Tyson een grote partij, die makkelijk een blik advocaten opentrekt en snel even een onderzoek laat uitvoeren om zijn gelijk te halen.
Overigens is boeiend dat de uitkomst van het geschil dus vooral wordt bepaald door het oordeel van de consument. Daar is weinig juristerij bij, maar een juridisch adviseur (als Buro Blanchard) kan je wel bij voorbaat helpen een goede inschatting van de risico’s te maken.