Goedkoper = Vergelijken
4 april 2015
In brokersland wordt gevochten wie goedkoper is. Lynx diende een klacht in tegen De Giro die claimde ‘80% goedkoper’ te zijn. De RCC oordeelde dat er met die claim sprake van vergelijkende reclame is. Er moet daarom
Merkinbreuk met poedel
2 april 2015
Een Hamburgse designer/kunstenaar vond het wel een grappig idee om als parodie op het Puma beeldmerk T-shirts met het sterk gelijkende beeld van een springende poedel op de markt
Wijziging levert merkinbreuk op
1 maart 2015
Een Belgische onderneming houdt zich bezig met o.a. het tunen van Porsches, die ze daarna ter verkoop aanbiedt. Zij maakt voor het tunen geen gebruik van originele Porsche onderdelen en maakt zich
Bureau krijgt logo niet betaald
31 januari 2015
Iedereen kent wel zo’n afschrikwekkend voorbeeld. Een product wordt al dan niet dankzij het logo en verdere design een groot succes, maar de maker/ontwerper blijft met lege handen achter.
Etikettering richtlijn laat ruimte
21 januari 2015
Met de nieuwe EU regels op het gebied van etikettering die van kracht zijn sinds medio december 2014, worden forse extra eisen gesteld aan de informatie die moet worden verstrekt op verpakkingen van
Actievoorwaarden vaak gebrekkig gecommuniceerd
10 januari 2015
Gebrekkige communicatie actievoorwaarden leidt keer op keer tot veroordeling door RCC. Toch Ook stelden adverteerders ook afgelopen maand acties mooier voor dan ze zijn. Renault deed het in de commercial
Lettertype Coca Cola krijgt toch merkbescherming
8 januari 2015
In 2010 wordt een verzoek tot inschrijving van het merk Master Cola ingediend bij het Europese merkenbureau. Coca Cola ziet dat de gebruikte lettertype (Spencer) en overig design erg
Nike schoenen als borg
5 januari 2015
Als merkschoen heb je wel wat bereikt als de rechter je accepteert in plaats van geld. Dit overkwam Nike recentelijk in Framingham Massachusetts. De eigenaar van de sneakers had uit
Humor helpt Vodafone
3 januari 2015
Tele2 had een probleem met de humor in deze commercial van Vodafone over de mogelijkheid om het alles-in-1-contract tussentijds kosteloos aan te passen. Tele 2 voelde zich aangesproken en was not amused. De rechter
Werk Mondriaan auteursrecht vrij
2 januari 2015
In de algemene pers was rond de jaarwisseling veel aandacht voor het feit dat het auteursrecht 70 jaar na het overlijden van de maker vervalt. Die aandacht werd vooral