Overdrijving door BMW is misleidend
15 juli 2016
Overdrijving hoort bij reclame. En wordt dan ook vaak binnen grenzen toegestaan. BMW prijst zijn 1 serie in Engeland onder andere aan door aandacht te vragen voor zijn grote
Door misleiding Corendon toch duur uit
14 juli 2016
De reiswereld wordt keer op keer de oren gewassen over misleiding. En dan gaat het bijna steeds weer over de bijkomende kosten. De concurrentie is zo groot dat communicatie
Misleidende reclame kost € 1.000 per dag
4 juli 2016
Na langdurig onderzoek legde de AFM BinckBank op 1 juli 2016 een boete op van € 750.000. Dit vanwege niet duidelijke en misleidende reclame voor Alex Vermogensbeheer. Het ging
Verfvoordelig dure inbreuk handelsnaam
12 juni 2016
Dat moet Nazar hebben gedacht toen begin 2016 Kleuro de domeinnaam www.verfvoordelig.nl ging gebruiken, die hij in 2007 had laten registreren. Nazar deed namelijk al sinds medio 2014 zaken onder
Fotoshoppen leidt tot inbreuk op ©
10 juni 2016
Inbev Nederland krijgt in 2012 toestemming om een foto te gebruiken van voetbalsupporters, waarvan er een een flesje Oranjeboom in zijn hand heeft. Door te fotoshoppen maakt Inbev van
Het alleenrecht op onderkast ‘m’
4 juni 2016
In Zweden is een juridische strijd geleverd over het alleenrecht op het gebruik van de onderkast ‘m’. Het Zweedse Hof van Beroep beslechtte op 2 juni 2016 de strijd.
Verwarring over afkomst worsten
30 mei 2016
‘Parks Sausage’ brengt al sinds 1951 sausages op de markt en is vooral ook bekend om zijn uit 1954 stammende iconische reclameslogan ‘More Parks sausages, Mom….Please.’ De verwarring dreigt
Geen © voor banale of triviale creativiteit
6 mei 2016
Voor auteursrechtelijke bescherming is een oorspronkelijk karakter van het werk en het persoonlijke stempel van de maker vereist. Als slechts sprake is van banale of triviale creativiteit dan verkrijg
Getty Images klaagt Google aan
28 april 2016
Getty Images heeft bij de Europese Commissie een klacht ingediend tegen Google vanwege strijd met de regels op het gebied van de vrije mededinging. De essentie van de klacht
EU Privacy bescherming een feit
15 april 2016
Op 14 april heeft het Europees parlement zijn goedkeuring gegeven aan een nieuwe EU Privacy bescherming verordening. Hiermee wordt een EU-wide hoog en uniform niveau van gegevensbescherming geboden aan
EU-wide-reclame nog ver weg
13 april 2016
Dat EU-wide-reclame maken geen sinecure is ervoer recent Mediamarkt met de ‘21% BTW? Weg ermee!’ campagne. Waar in Nederland naar aanleiding van dit soort campagnes nog wel eens wordt
Misleidende verpakking groot risico
6 april 2016
Sinds het Teekanne arrest van het EU HvJ van 4 juni 2015 staat vast dat sprake is van misleidende verpakking als de verpakking onterecht suggereert dat het product bepaalde
Claim van $ 30 mio voor gebruik look-alike
4 april 2016
Ongetwijfeld een van de hoogste claims ooit voor gebruik van een look-alike werd eind maart 2016 door Pele ingediend tegen Samsung bij de rechtbank van Chicago. Samsung vroeg de
Vrijheid van PANORAMA weer ter discussie
2 april 2016
Medi0 2015 schreef ik al een nieuwsbericht omdat het er naar uitzag dat er een belangrijk besluit van de EU op stapel stond om de vrijheid van panorama in