Overdrijving door BMW is misleidend

Overdrijving hoort bij reclame. En wordt dan ook vaak binnen grenzen toegestaan. BMW prijst zijn 1 serie in Engeland onder andere aan door aandacht te vragen voor zijn grote

Door misleiding Corendon toch duur uit

De reiswereld wordt keer op keer de oren gewassen over misleiding. En dan gaat het bijna steeds weer over de bijkomende kosten. De concurrentie is zo groot dat communicatie

Misleidende reclame kost € 1.000 per dag

Na langdurig onderzoek legde de AFM BinckBank op 1 juli 2016 een boete op van € 750.000. Dit vanwege niet duidelijke en misleidende reclame voor Alex Vermogensbeheer. Het ging

Verfvoordelig dure inbreuk handelsnaam

Dat moet Nazar hebben gedacht toen begin 2016 Kleuro de domeinnaam www.verfvoordelig.nl ging gebruiken, die hij in 2007 had laten registreren. Nazar deed namelijk al sinds medio 2014 zaken onder

Fotoshoppen leidt tot inbreuk op ©

Inbev Nederland krijgt in 2012 toestemming om een foto te gebruiken van voetbalsupporters, waarvan er een een flesje Oranjeboom in zijn hand heeft. Door te fotoshoppen maakt Inbev van

Het alleenrecht op onderkast ‘m’

In Zweden is een juridische strijd geleverd over het alleenrecht op het gebruik van de onderkast ‘m’. Het Zweedse Hof van Beroep beslechtte op 2 juni 2016 de strijd.

Verwarring over afkomst worsten

‘Parks Sausage’ brengt al sinds 1951 sausages op de markt en is vooral ook bekend om zijn uit 1954 stammende iconische reclameslogan ‘More Parks sausages, Mom….Please.’ De verwarring dreigt

Geen © voor banale of triviale creativiteit

Voor auteursrechtelijke bescherming is een oorspronkelijk karakter van het werk en het persoonlijke stempel van de maker vereist. Als slechts sprake is van banale of triviale creativiteit dan verkrijg

Getty Images klaagt Google aan

Getty Images heeft bij de Europese Commissie een klacht ingediend tegen Google vanwege strijd met de regels op het gebied van de vrije mededinging. De essentie van de klacht

EU Privacy bescherming een feit

Op 14 april heeft het Europees parlement zijn goedkeuring gegeven aan een nieuwe EU Privacy bescherming verordening. Hiermee wordt een EU-wide hoog en uniform niveau van gegevensbescherming geboden aan

EU-wide-reclame nog ver weg

Dat EU-wide-reclame maken geen sinecure is ervoer recent Mediamarkt met de ‘21% BTW? Weg ermee!’ campagne. Waar in Nederland naar aanleiding van dit soort campagnes nog wel eens wordt

Misleidende verpakking groot risico

Sinds het Teekanne arrest van het EU HvJ van 4 juni 2015 staat vast dat sprake is van misleidende verpakking als de verpakking onterecht suggereert dat het product bepaalde

Claim van $ 30 mio voor gebruik look-alike

Ongetwijfeld een van de hoogste claims ooit voor gebruik van een look-alike werd eind maart 2016 door Pele ingediend tegen Samsung bij de rechtbank van Chicago. Samsung vroeg de

Vrijheid van PANORAMA weer ter discussie

Medi0 2015 schreef ik al een nieuwsbericht omdat het er naar uitzag dat er een belangrijk besluit van de EU op stapel stond om de vrijheid van panorama in