Griekse yoghurt is Grieks, toch?

Optimel kondigt via een billboard haar nieuwe drinkyoghurt Griekse stijl aan. De heading op de poster luidt: “Nieuw! Griekse yoghurt om te drinken”. Op de ook afgebeelde verpakkingen staat dat het gaat om een Griekse stijl drinkyoghurt. Maar het billboard spreekt dus van Griekse drinkyoghurt. Grieks is Grieks, of toch niet?

Er wordt dan ook een klacht ingediend bij de RCC. Er staat immers dat het een Griekse yoghurt is. Maar dat is misleidend als de yoghurt niet Grieks is. Net zo goed als champagne uit de champagne streek moet komen. En Spaanse chorizo uit Spanje.

Oorsprongsbenaming

Je mag op basis van Europese wetgeving geen oorsprongsbenaming gebruiken, als het product in kwestie daar niet vandaan komt. Hollandse tulpen die in Kenia gekweekt worden mag dus niet, want daarmee wordt de consument misleid.

Toch oordeelde de voorzitter van de RCC dat in dit geval geen probleem, omdat de verpakking niets aan duidelijkheid te wensen overlaat.

Het is echter de vraag of de voorzitter het bij het rechte eind had. In een publicatie van begin oktober laat de Europese Commissie namelijk expliciet weten dat de consument hiermee wordt misleid. En dat er aldus een onrechtmatig voordeel wordt behaald.

De Grieken zelf vinden dat de consument zowel met de aanduiding Griekse yoghurt als yoghurt Griekse stijl misleid wordt omtrent de oorsprong. Ten minste als het product niet uit Griekenland afkomstig is. Bovendien is een en ander in strijd  met de EU Verordening over het verstrekken van voedselinformatie aan consumenten.

De EU commissaris gaat ook zelf verder en stelt dat verstrekking van de wel correcte informatie op het etiket de misleiding niet kan opheffen.

Yoghurt Griekse stijl

Met betrekking tot het gebruik van aanduidingen als Griekse stijl is de commissaris genuanceerd. Dan moet van geval tot geval bekeken worden of al dan niet sprake is van misleiding. Daarbij moet worden gekeken naar de presentatie en andere informatie op het etiket.

Het groot vermelden van Griekse yoghurt als heading op een billboard lijkt dan voldoende om de consument te misleiden en hem tot aankoop te doen besluiten. Onverlet latend dat op de verpakking van het product zelf staat vermeld dat het om yoghurt Griekse stijl gaat. Het kwaad van de misleiding is dan immers al geschied.

ACM beboet TOM voor overtreding retour regels
Inbreuk op copyright foto Roel Dijkstra
Geplaatst in Nieuws.