Dat EU-wide-reclame maken geen sinecure is ervoer recent Mediamarkt met de ‘21% BTW? Weg ermee!’ campagne.
Waar in Nederland naar aanleiding van dit soort campagnes nog wel eens wordt geklaagd bij de Reclame Code Commissie , gaat het daarbij altijd om de juiste berekening. Dus is die 21% wel of niet een korting van 21%? Of waren de prijzen voor de actieperiode wel echt de nu gecommuniceerde prijzen, waarvan de Mediamarkt de btw voor zijn rekening neemt?
Onze Zuiderburen gaan heel anders om met dit soort communicatie. De zelfreguleringsinstantie daar ging zich echt verdiepen in de kwestie. En kwam vervolgens tot de conclusie dat de reclame-uitingen echt de indruk wekken dat gedurende de actieperiode bij Mediamarkt daadwerkelijk btw-vrij gekocht kan worden.
Willen we hier in het Noorden nog wel eens schamper doen over de intelligentie van onze buren, dan rekent de Jury voor Ethische Praktijken (onze RCC) daar voor eens en voor altijd mee af. Zij concludeert namelijk verder dat de uitingen aan negatieve beeldvorming doen, dat een normale gang van zaken banaliseren en dat de zin getuigt van een gebrek aan behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef.
Ja als Bene(lux)-wide reclame al tot dergelijke verschillen in oordeel aanleiding geven, dan kun je EU-wide-reclame helemaal vergeten. Of is de oplossing juist gelegen in een EU Hof van Beroep voor zelfreguleringsuitspraken?