Autobranche moet echte prijs communiceren

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt dat de autobranche de echte prijs van nieuwe auto’s moet gaan communiceren. Voor je de garage kunt uitrijden ben je bijna altijd meer kwijt dan in de folder of advertentie staat. Dat komt door de zogenaamde ‘autorijklaarkosten’ die de autodealer in rekening brengt bovenop de adviesprijs. Dat bedrag kan oplopen van € 600 tot wel € 1500 per auto.

‘Autorijklaarkosten’ zijn bijvoorbeeld kosten voor transport, registratie bij de RDW, nummerplaten en de recyclingbijdrage. Deze kosten móeten gemaakt worden. Anders kun je niet met je nieuwe auto de garage uitrijden.

De Wet op de Oneerlijke Handelspraktijken bepaalt dat de de vaste onvermijdbare kosten direct bij de verkoopprijs vermeld moeten worden. Er is sprake van misleiding als dat niet gebeurt.

De reisbranche en autobranche zijn notoire overtreders van dit gebod. Corendon kreeg in juli van dit jaar nog een boete van € 350.000 opgelegd wegens overtreding van deze eis om de echte prijs te communiceren.

ACM spreekt in eerste instantie de importeurs van auto’s aan. Zij zijn meestal verantwoordelijk voor de landelijke advertenties, folders en ander promotiemateriaal.

De ACM laat weten na 1 november 2016 tot actie over te gaan. Zij zal dan flinke boetes opleggen als de onvermijdbare kosten dan nog niet in de verkoopprijs zijn meegenomen.

Sinds 1 juli 2016 kan ACM een boete van € 900k of zelfs 1% van de omzet van de overtreder opleggen.

 

Reclameverbod voor risicovolle financiële producten aanstaande
Gebruik Transavia logo levert misbruik op
Geplaatst in Nieuws.