Foei Rivella! Actie Doutzen geslaagd.

Doutzen Kroes ging de fout in. Ze maakte reclame voor Rivella via haar Instagram account. Maar ze maakte daarbij niet duidelijk dat het reclame is. Sterker als je de reclame van Rivella niet kent of Rivella niet drinkt, kun je haar Instagram post met ‘#natureliswelzolekker’ (pay-off van Rivella) ook niet als reclame herkennen. Pas als je op de hashtag klikt kom je waarschijnlijk (vermoedt de RCC) bij Rivella terecht. Overigens weet uiteraard heel Nederland (en zeker de gemiddeld geïnteresseerde consument) dat Doutzen het gezicht is van Rivella. En gebruikers van Rivella en reclamevreters herkennen de pay-off natuurlijk ook direct.

#adv, #spon, #prom

De pers stond er bol van afgelopen week. Alle kranten tot en met zelfs het nieuws op tv. Iedereen maakte duidelijk hoezeer ‘onze’ Doutzen de fout in was gegaan. We hebben namelijk al sinds 2014 een Reclamecode Sociale Media (RSM) die stelt dat reclame in sociale media duidelijk als zodanig herkenbaar moet zijn. En als er een vergoeding voor wordt gegeven, dient bovendien een hashtags als #adv, #spon of #prom te worden toegevoegd.
Rivella stelt echter allereerst dat er geen sprake is van reclame, want Rivella is nergens in beeld. En mocht de Reclame Code Commissie (RCC) menen van wel dan is de hashtag ‘#natureliswelzolekker’ toch vergelijkbaar met bijv. #adv en heeft men zich van zijn sociale taak gekweten.

De RCC maakt korte metten met alle escape pogingen van Rivella en concludeert dat Rivella in strijd heeft gehandeld met art 3 van de RSM. Dit leidt tot een aanbeveling om nooit meer zo reclame te maken.

Met dank aan alle persaandacht heeft Rivella een aanzienlijk deel van de kosten voor Doutzen hiermee terugverdiend. Dat is tevens ook het enige risico dat werd gelopen, want de RCC heeft geen sanctiemogelijkheden. Actie geslaagd derhalve.

Bol.com in de prijsfout
Er is ook zakloos geen betere
Geplaatst in Nieuws.