SPA Monopole is in de Benelux marktleider van mineraal en bruisend water. Daarnaast heeft Spa diverse merkregistraties voor cosmetica producten en thermale diensten. Kruidvat wil een graantje meepikken. Zij dient in 2014 bij het Benelux merkenbureau een aanvraag in voor het merk SPA Secrets. Spa wil haar merk niet laten verwateren, start een oppositie procedure en houdt haar monopolie op SPA.
SPA laat merk niet verwateren
SPA is niet alleen marktleider, maar staat ook synoniem voor water uit een fles. Ieder die op een terras een watertje bestelt vraagt naar Spa. Uiteraard kent ook iedereen het plaatsje Spa en de gelijknamige thermen in de Belgische Ardennen.
Minder bekend zijn de cosmetica producten. De uitbating daarvan is door SPA uitbesteed via licenties aan derden, zoals Yves Rocher. Logisch dus dat SPA verzet aantekent tegen Kruidvat.
Terwijl je de consument niet kan verbieden alle watertjes SPA te noemen, kun je je als merkeigenaar natuurlijk wel verzetten tegen gebruik van jouw merknaam. Sterker zelfs. Doe je dat niet dan zal jouw merk verwateren en blijft er uiteindelijk niets over.
Watson/Kruidvat laat weten de aanvraag tot merkinschrijving in te trekken. Gelijktijdig brengt ze echter additioneel nu ook nog producten in de verkoop onder de naam Sense of Spa.
Medio augustus 2015 dagvaart Watson/Kruidvat SPA zelfs. Zij vraagt de rechter te bepalen dat het gebruik van het begrip SPA door Watson/Kruidvat rechtmatig is. En dat er geen sprake is van een merkinbreuk. Daarbij beroept zij zich op het standpunt dat SPA beschrijvend zou zijn. In die gedachte wordt met het gebruik bedoeld de eigenschappen van de betrokken producten aan te duiden. SPA staat immers toch synoniem voor wellness centra en dergelijke, nietwaar? En aansluitend daarop voor de producten die daar gebruikt worden, toch?
Rechtbank van Koophandel
De Gentse rechter gaat niet mee in het opportunisme van Watson/Kruidvat. Had zij immers niet eerst zelf geprobeerd het merk in te schrijven! Bovendien is wat beschrijvende is voor wellness diensten, dat niet ook automatisch voor cosmetica. Nog los van het feit dat Watson/Kruidvat de producten verkoopt voor thuisgebruik.
De rechter voegt daaraan nog toe dat bekende merken extra bescherming van hun goodwill verdienen. Voor Watson/Kruidvat biedt het gebruik immers ongerechtvaardigd voordeel door zo te profiteren van het bekende merk SPA. Bovendien wordt daarmee afbreuk gedaan aan het onderscheidend vermogen en de reputatie van SPA. Een reputatie die gekoppeld is aan de positieve connotaties van zuiverheid en gezondheid.
Het eindoordeel van de rechter luidt dat hij de vordering van Watson/Kruidvat afwijst. Bovendien verklaart de rechter de merkinschrijving ‘Spa Secrets’ nietig. En tevens constateert hij merkinbreuk. Deze moet op straffe van een dwangsom onmiddellijk gestaakt worden. En de inbreuk makende producten moeten uit de winkels worden teruggehaald. Spa zal niet verwateren. SPA is van SPA alleen.