Misleidende reclame kost € 1.000 per dag

Na langdurig onderzoek legde de AFM BinckBank op 1 juli 2016 een boete op van € 750.000. Dit vanwege niet duidelijke en misleidende reclame voor Alex Vermogensbeheer. Het ging om uitingen uit de periode september 2012 – september 2014.

In deze periode gebruikte BinckBank een cumulatief rentepercentage dat slechts in één portefeuille werd behaald. Bovendien werd gesuggereerd dat het hoge rendement lag aan de werkwijze van Alex, terwijl er juist sprake was van een grote spreiding in rendementen. Misleiding dus!

Het voornemen om een boete op te leggen was door de AFM al in november 2015 aan BinckBank meegedeeld.

Op i juli 2016 kwam dan eindelijk het lang verwachte besluit van de AFM. Vanwege de hoge mate van verwijtbaarheid, de ernst en de duur van de overtreding heeft de AFM een 50% hogere boete opgelegd. Normaal kan de AFM slechts boetes tot € 500.000 opleggen. Niet is duidelijk of de AFM ook rekening heeft gehouden met het door Alex gerealiseerde voordeel.

De boete komt neer op een bedrag van circa € 1.000 per dag dat de misleiding heeft geduurd.

De AFM heeft 3 reclamecampagnes voor Alex onderzocht. Deze bestonden uit televisiecommercials en internetbanners. De campagnes hebben in totaal bijna 2 jaar gelopen. In de onderzochte reclames werd telkens een behaald cumulatief rendement getoond, dat slechts door 1 specifieke portefeuille werd behaald. Het gemiddelde cumulatieve rendement dat daadwerkelijk door beleggers over dezelfde periode werd behaald, was structureel lager. De cumulatieve rendementen kenden daarnaast een grote spreiding. Het hoge rendement dat getoond werd in de reclames is daarom misleidend geweest. Bovendien was sprake van misleidende reclame omdat BinckBank in de uitingen onterecht een verband suggereerde tussen haar werkwijze en het getoonde rendement.

 

Door misleiding Corendon toch duur uit
Verfvoordelig dure inbreuk handelsnaam
Geplaatst in Nieuws.