Zo. Je zou eerst een slagzin moeten claimen!

Een slagzin claimen was zeker in Nederland gemeengoed. Of die slagzin nu altijd heel innovatief creatief was, dan wel bestond uit een paar woorden gewoon Nederlands achter elkaar. Het maakte niet veel uit. En met zijn slagzinnenregister bood het GVR de helpende hand. Maar tijden veranderen. En het lijkt erop ook voor de slagzin.

De uitspraak van het Hof Den Haag van 19 juli 2016 verstoorde de zomerrust van menig marketeer en reclamemens. Hoe haalde het Hof het in zijn hoofd.  Met een pennenstreek reduceerde het een 30-jarige investering van vele reclame miljoenen (eerst guldens en daarna euro’s) in een reclameslogan tot nul.

Nadat in april de Haagse Rechtbank nog netjes had gevonden dat Your Hosting niet zomaar in het kielzog van Bavaria kon varen, bleek het Hof daar ineens heel anders over te denken.

De rechtbank oordeelde dat Bavaria wel degelijk een beroep kon doen op zijn auteurs- en merkenrecht. Daarvoor hield de rechter de slogan aan tegen de daarvoor geldende toetscriteria:

  • Een eigen oorspronkelijk karakter
  • Het persoonlijk stempel van de maker

En ook keek de rechter naar de rechtspraak van het Europese Hof van Justitie op dit gebied. Dat eist dat het moet gaan om een eigen intellectuele schepping van de maker. Dat wil zeggen dat er creatieve keuzes zijn gemaakt. En dat het daarbij niet mag gaan om triviale of banale elementen. Op die basis was er volgens de voorzieningenrechter evenmin twijfel mogelijk. Bavaria heeft het auteursrecht op de slagzin en Your Hosting pleegt inbreuk.

Slagzin te alledaags

In beroep komt het Haagse Hof echter tot het tegenovergestelde oordeel. Daarbij krijgt de rechtbank een flinke veeg uit de Hoffelijke pan. Want anders dan de rechtbank vindt het Hof de slagzin te gewoon, te alledaags voor auteursrecht. Niks creatief!

Er wordt wel vaker gezegd dat de meest simpele en voor de hand liggende ideeën natuurlijk door iedereen bedacht hadden kunnen worden. Maar het punt is nu juist dat dat tot dat moment niet is gebeurd! En het blijkbaar dus toch een creatieve geest vereist om ze echt te bedenken.

Maar goed het Hof wijst het auteursrecht dus af. En erger nog veegt ook de vloer aan met alleen al het idee dat Your Hosting onrechtmatig zou handelen door voordeel te trekken uit de jarenlange investeringen van Bavaria door de nagenoeg identieke slogan te hanteren. Weg jarenlange investering!

Helemaal uit de lucht komt het oordeel van het Hof echter niet vallen. Of het nu gaat om toevoeging van simpele tekst aan bestaand beeld of zinnen uit songteksten  of productfotografie, deze voorbeelden maken duidelijk dat niet elk woord of beeld valt te beschermen.

Betekent dit nu ook dat het geen zin meer heeft om een registratie aan te vragen?

Shouldve

Het recente voorbeeld van Specsavers uit de UK geeft onverwacht hoop. Specsavers kreeg namelijk akkoord op haar aanvraag om de combinaties ‘should’ve’ en ‘shouldve’ in te schrijven als merk bij het merkenbureau van de UK. Het is nu wachten tot medio september of er oppositie wordt gevoerd en de concurrentie er alsnog een stokje voor steekt.

Of zeggen we straks: Shouldve gone Brexit too!

Heksenkaas is geen Teekanne
Het risico van vrouwen in de reclame
Posted in Publicaties.