‘Ook lekker’ claimen mag, mits ….

Begin maart oordeelde RCC dat Lidl best mag claimen ‘Ook lekker stukken goedkoper’. Half juni komt nu het College van Beroep tot het oordeel dat Lidl deels toch te ver is gegaan. Met deze uitspraak stelt het CvB paal en perk aan misleidend marktonderzoek. FNLI die deze zaak had aangekaart, laat via o.a. Distrifood weten tevreden te zijn met de uitspraak.  Wie deze goed leest zal vaststellen dat het voorbehoud uitsluitend betrekking heeft op de website. En dus niet op de tv-commercials, die toevallig wel het grootste bereik hebben.

CvB baseert oordeel op vermoeden

Het CvB meent dat de gemiddelde consument de commercials ‘vermoedelijk’ zo zal uitleggen dat blijkbaar Lidl vindt dat haar eigen merken ook lekker zijn. En daar is niets mis mee. Dat mag. Ten minste zolang die conclusie maar niet wordt gekoppeld aan marktonderzoek dat niet deugt.

Op de website worden de Lidl producten ook vergeleken met de soortgelijke A-merk producten. Daarbij wordt echter via een hyperlink wel verwezen naar een smaaktest. Uit die test blijkt dan dat het Lidl product ook lekker wordt gevonden. En dat er sprake is van slechts een klein procentueel verschil. Dát suggereert dat het eigen merk nagenoeg net zo goed of lekker is als het A-merk, maar wel minder kost. Daarvoor moet het onderzoek echter wel aan bepaalde criteria voldoen. En op dit punt meent het CvB dat de test afwijkt van wat gebruik is. En ook  achterblijft bij de eisen die voor objectief onderzoek gelden. Het feit dat elk product dat lekker wordt gevonden ten minste het cijfer 8 moet krijgen, kan niet door de beugel.

Uiteindelijk krijgt FNLI (de A-merk fabrikanten) dus slechts een beetje gelijk.

De tv-commercial die het grootste bereik heeft blijft echter toegestaan. Ondanks het feit dat deze de consument oproept naar die website toe te gaan, waar dat ondeugdelijke onderzoek is te vinden. Je mag alleen niet vanaf dat onderzoek weer teruglinken naar de commercial.

Daarmee luidt de eindconclusie dat in vergelijking is toegestaan te claimen dat jouw product ook lekker of goed is. Je komt daarmee weg. Zelfs als er niets is waarop dat is gebaseerd. En zelfs als je daarbij verwijst naar de plek waar het ondeugdelijk onderzoek is te vinden. Zolang je dat onderzoek zelf dus maar niet benoemt!

Vriendenloterij belooft teveel
Heksenkaas is geen Teekanne
Posted in Publicaties.