Verfvoordelig dure inbreuk handelsnaam

Dat moet Nazar hebben gedacht toen begin 2016 Kleuro de domeinnaam www.verfvoordelig.nl ging gebruiken, die hij in 2007 had laten registreren. Nazar deed namelijk al sinds medio 2014 zaken onder de handelsnaam Verfvoordelig  op de website met de domeinnaam www.verfvoordelig.com.

Uit de gepubliceerde stukken blijkt niet of Nazar eerst geprobeerd heeft de site met de .nl extensie te kopen. Duidelijk is wel dat deze domeinnaam niet werd gebruikt sinds de aanschaf door Kleuro in 2007. Maar 1,5 jaar nadat Nazar, die wel al langer ‘verfvoordelig’ als handelsnaam gebruikte, met ‘verfvoordelig.com’ de markt ging bewerken activeerde Kleuro ‘verfvoordelig.nl’ opeens als doorlink naar de eigen Kleuro website.

Hierdoor ontstaat er natuurlijk verwarring in de markt en dus stapt Nazar naar de rechter in Kort Geding. Deze is het met Nazar eens dat Kleuro door het gebruik van de nl domeinnaam in het handelsverkeer er bij het relevante publiek verwarring kan ontstaan. Kleuro gebruikte ‘verfvoordelig.nl’ zowel op de website en de facturen als in de leveringsvoorwaarden. Bovendien had ze zich op die naam het Certificaat Thuiswinkel Waarborg aangevraagd en verkregen.

Omdat Nazar als eerste aan het handelsverkeer met de naam Verfvoordelig was gaan deelnemen, heeft ze de oudste rechten. Bovendien zitten ze in de zelfde business en regio, dus verwarring bij het relevante publiek ligt op de loer. En niet is ook onbelangrijk dat Nazar reclame maakt voor zijn webwinkel en nu dus het risico bestaat dat de consument uiteindelijk bij de concurrent terecht komt.

En dus veroordeelt de rechter Kleuro te stoppen met verfvoordelig.nl en de domeinnaam over te dragen aan Kleuro. Dat alles onder dwangsom en met veroordeling van Kleuro in de kosten. Ook die van Nazar zoals gebruikelijk in IE-zaken. Zo werd de inbreuk een dure zaak voor Kleuro.

Misleidende reclame kost € 1.000 per dag
Fotoshoppen leidt tot inbreuk op ©
Geplaatst in Nieuws.