Reclameverbod vanwege Auteursrecht

Een auteursrechthebbende heeft het uitsluitende recht tot openbaarmaking en verveelvoudiging. De vraag of daarmee aan de auteursrechthebbende ook een reclameverbod toekomt, werd aan het Europese Hof voorgelegd, dat op 13 mei 2015 uitspraak deed.

De Europese Auteursrechtrichtlijn bepaalt dat de auteursrechthebbende het uitsluitende recht heeft om de distributie van het origineel van een product en van de kopieën daarvan door verkoop en dergelijke toe te staan of te verbieden.

De Knoll groep produceert en verkoopt wereldwijd hoogwaardig meubilair. Knoll distribueert „beschermde ontwerpen” zoals onder meer de fauteuil „Wassily” en de tafel „Laccio” van Marcel Breuer, alsmede verschillend ontwerpen van Ludwig Mies van der Rohe zoals het meubilair „Barcelona”, de stoelen „Brno” en „Prag”, en de fauteuil „Freischwinger”.

Dimensione uit Italië biedt dergelijk meubilair o.a via advertenties en haar website aan in Duitsland, waarbij Knoll van mening is dat het hier gaat om imitaties en namaak. Deze begint een rechtszaak waarbij ook een reclameverbod wordt gevorderd.

Deze vraag wordt vervolgens prejudicieel voorgelegd aan het EU Hof van Justitie, dat nu dus heeft uitgemaakt, dat de auteursrechthebbende in een dergelijk geval ook het maken van reclame of het aanbieden via het web kan verbieden.

KitKat vorm wel/geen merk
Hackers risico bij online acties
Geplaatst in Nieuws.