Telco’s misleiden over opzeggen.

KPN biedt in zijn reclame abonnementen aan voor mobiele telefonie met een telefoon tegen bijbetaling en een minimum abonnementsduur van 1 of 2 jaar. Tijdens die termijn is opzegging niet toegestaan. Na afloop van de afgesproken termijn loopt het abonnement gewoon door. Voor beëindiging is dan opzegging vereist. Een en ander staat zo ook vermeld in de algemene voorwaarden. En is gebruikelijk in de branche.

Nu er dan eindelijk iemand na zoveel jaren klaagt, buigt de RCC zich over deze kwestie en komt tot het oordeel dat de consument deze relevante informatie moet kunnen lezen voordat hij de bestelling plaatst. Nu deze ontbreekt is sprake van misleiden en is de reclame in strijd met art 8.4 aanhef en onder m van de Nederlandse Reclame Code.

Deze bepaling luidt als volgt:

Uitnodiging tot aankoop in verband met een overeenkomst op afstand of buiten de verkoopruimte
Indien de uitnodiging tot aankoop in reclame verband houdt met een overeenkomst op afstand of buiten de verkoopruimte, moet in plaats van bovenstaande informatie op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende essentiële informatie verstrekt worden:

m.   de duur van de overeenkomst, voor zover van toepassing, of, wanneer de overeenkomst voor onbepaalde duur is of stilzwijgend vernieuwd wordt, de voorwaarden voor het opzeggen van de overeenkomst;

 

Reclame Code Fieldmarketing
Verzekeraars misleiden
Geplaatst in Nieuws.