Vrijheid van PANORAMA weer ter discussie

Medi0 2015 schreef ik al een nieuwsbericht omdat het er naar uitzag dat er een belangrijk besluit van de EU op stapel stond om de vrijheid van panorama in Europa in voor reclame negatieve zin  (groen kleurt rood) te harmoniseren.

Daarna leek het onderwerp na een stemming in het EU parlement van tafel, maar in maart 2016 dook het weer op. De EU Commissie lanceerde toen een publieke consultatie over dit onderwerp, die open staat tot 15 juni 2016.

Het communicatievak doet er goed zijn stem te laten horen. Weliswaar gelden in een groot deel van de EU de zelfde regels op dit gebied als in Nederland, maar de consultatie zou wel eens kunnen leiden tot een afzwakking van deze verworven vrijheid. Met alle nare gevolgen van dien.

Sinds 2004 bepaalt de Nederlandse Auteurswet dat het afbeelden en verveelvoudigen van architectonische werken en kunstwerken die gemaakt zijn om permanent in de openbare ruimte te staan, is toegestaan. Dit recht wordt ook wel de vrijheid van panorama genoemd en geldt, mits je de opname maakt zoals het werk zich in zijn omgeving bevindt.

Zolang je niets aan het beeld verandert, hoef je dus geen toestemming van architect of kunstenaar te vragen en kun je het beeld in je reclamecampagne gebruiken.

Landen in donkergroen hebben deze vrijheid voor zowel kunst als architectuur. Lichtgroen heeft het uitsluitend voor gebouwen. In de gele landen is de vrijheid beperkt tot niet-commercieel gebruik. En de rode landen kennen de vrijheid van panorama niet.

panorama

Freedom of Panorama in Europe. CC-BY-SA King of Hearts based on Quibik’s work

 

 

Claim van $ 30 mio voor gebruik look-alike
Nieuwe reclameregels voor Loterijen
Geplaatst in Nieuws.