Geen beroep op overmacht voor super

De voorzitter van de Reclame Code Commissie oordeelt dat supermarkt geen beroep op overmacht toekomt. Als iets in reclamefolder wordt aangeboden moet het ook te koop zijn. Als de toeleverancier van de supermarkt zijn afspraak niet nakomt en dus supermarkt het foldervoordeel voor consument niet kan waarmaken, handelt de super in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code.

Voorwaar een bijzondere, zo niet bizar oordeel.

Vaatwastablets voor 1 Euro

In zijn #reclamefolder biedt supermarkt Emté Dreft vaatwastablets aan voor slechts 1 Euro. Klant komt in de winkel en krijgt te horen dat de tablets niet gekomen zijn. Klant wil geen ander merk met korting, maar tegoedbon voor Dreft. Super weigert en consument dient klacht in bij RCC.

Bij RCC beroept Emté zich op het feit dat de toeleverancier van de tablets zijn verplichting niet is nagekomen. En dus beroept Emté zich op overmacht.

De voorzitter van de RCC concludeert echter dat er geen voorbehoud voor overmacht in de reclamefolder is gemaakt. En dat er dus daarom ook geen beroep op kan worden gedaan. Immers het doet er niet toe waarom het product er niet is. De klant is naar de winkel gekomen voor dat product en dat blijkt er niet te zijn. Als je de klant naar je winkel lokt met een aanbieding moet je ook zorgen dat het er is. En anders had je maar een duidelijk voorbehoud moeten maken. Nu oordeelt hij de uiting misleidend en oneerlijk.

Vanaf nu dus in alle reclamefolders voorbehoud opnemen voor daadwerkelijke  levering van de aangeboden producten. Bovendien dient er altijd ook een voldoende aanbod te zijn. Maar dat is vaste rechtspraak en ook logisch. Naar mijn mening geldt dat niet voor overmacht. Dit geldt zeker omdat de reclamefolder ruimschoots van tevoren moet worden opgemaakt, terwijl de leverancier veelal pas op het laatste moment levert.

 

Disclaimer in folder of alternatief aanbod
Verantwoordelijk voor content van derden
Geplaatst in Nieuws.