Gebruik Transavia logo levert misbruik op

De Rb Amsterdam heeft het online marketingbureau Engagers uit Maastricht veroordeeld voor misleidend gebruik Transavia logo.

Het bureau had het Transavia logo zonder toestemming gebruikt op een website van het bureau. Op die website kon een tegoedbon gewonnen worden voor 2 tickets van Transavia te besteden bij een reisbureau.

Om mensen naar de website te trekken was een email campagne opgezet. Daarin werd Transavia onder andere als afzender genoemd. Ook werd gesuggereerd dat zij de aanbieding van Transavia ontvingen, terwijl Transavia dus nergens vanaf wist.

Engagers probeerde zich nog te redden door de schuld te schuiven op de ingeschakelde affiliate. Daar slaagde Engagers echter slechts deels in. Uiteindelijk draagt Engagers het risico voor de inbreuken van de door hem ingeschakelde affiliate.

Toegestaan merkgebruik in actie

Mag je nu nooit zonder toestemming het merk van een derde gebruiken?

De houder van een Benelux merk mag zich niet altijd verzetten tegen gebruik van zijn merk in het economisch verkeer door een derde. Als dat gebruik nodig is om de bestemming van een product of dienst aan te geven, is dergelijk gebruik wel toegestaan.

Verkoop je inktpatronen voor in een HP-printer, dan moet je dat wel kunnen vertellen. En dat mag dus ook. Mits je daarbij niet te ver gaat.

In dit geval oordeelde de rechter het gebruik van het Transavia merk op de website van Engagers niet nodig.  En ook niet eerlijk. Logo en merknaam waren te groot en prominent afgebeeld. Hierdoor zou de consument makkelijk kunnen denken op een website van Transavia te zijn geland. Of dat sprake was van een gezamenlijke commerciële actie.

Nu daar geen sprake van was, oordeelde de rechter dat Engager onrechtmatig jegens Transavia had gehandeld.

Autobranche moet echte prijs communiceren
Overdrijving door BMW is misleidend
Geplaatst in Nieuws.