Is Dopper plagiaat?

Hoe bizar het soms kan lopen toont het plagiaat gevecht van de eigenaar van Join the Pipe tegen Dopper. Beide partijen promoten consumptie van kraanwater. Beide partijen zetten daarbij originele flesontwerpen in. Beide partijen dragen bij aan waterprojecten in ontwikkelingslanden. En bovendien heb ik persoonlijk met beide partijen een relatie.

Dopper is een bedrijf dat de consumptie van kraanwater uit een speciaal ontworpen Dopperfles promoot. Onder het motto dat kraanwater kwalitatief minstens zo goed is als bronwater en een herbruikbare designfles veel verantwoorder en leuker is dan zo’n lelijke milieu belastende wegwerp fles, timmert Dopper aan de weg. En Dopper draagt bovendien een deel van de winst af aan goede doelen organisaties zoals Simavi, waar ondergetekende lid van de RvT is, ten behoeve van drinkwater en sanitatie projecten.

Join the Pipe is een organisatie die als droom heeft het bouwen van de langste waterleiding om zo iedereen in de wereld van schoon drinkwater te voorzien. Zij probeert dit doel onder andere te verwezenlijken door het plaatsen van watertappunten. En verkoopt daarnaast design flessen, waterkiosken en waterkaraffen voor thuis of in de horeca. De horeca kan de consument een vergoeding vragen voor het kraanwater en deze geheel of deels afdragen aan Join the Pipe om zo mee te helpen haar droom te verwezenlijken.

In 2015 begint de eigenaar van Join the Pipe een email en vervolgens Twitter campagne tegen Dopper. Hij stelt daarbij dat het design van de Dopperfles ontleend is aan een eerder Russisch ontwerp en daarop dus inbreuk maakt. Als hem gevraagd wordt hiermee te stoppen, beroept hij zich op het recht van vrije meningsuiting.

Uiteindelijk moet de rechter eraan te pas komen. In Kort Geding oordeelt deze op 11 maart 2016 dat de eigenaar van Join the Pipe niet alleen zijn beweringen van plagiaat niet hard maakt, maar dat deze bovendien zo ongefundeerd en ongenuanceerd gedaan worden dat deze schadelijk zijn voor Dopper. En dus wordt het recht op vrije meningsuiting in dit geval opzij gezet ten einde de goede naam van Dopper te beschermen.

Nieuwe reclameregels voor Loterijen
Reclameverbod suiker effecten
Geplaatst in Nieuws.