Cayman in the ad jungle

 

Het reclamebureau Cramer – Krasselt heeft als overtuiging dat je beter vrienden kunt maken dan reclame. Dat lijkt niet helemaal gelukt met de commercial die zij maakten voor de Porsche 718 Cayman.

Althans dat meent de band X Ambassadors. Zij herkenden in de muziek onder de Porsche 718 Cayman commercial een aantal noten uit hun hitsingle Jungle. En dus werd een zaak aanhangig gemaakt tegen Porsche en het reclamebureau wegens inbreuk op auteursrecht.

Jungle

Het nummer was ook al door andere adverteerders gebruikt. Bijvoorbeeld door Beats’ “The Game Before The Game” World Cup Clip, als sounbed voor de Netflix trailer voor het 2e seizoen van Orange is the New Black, gesynchroniseerd in de trailer van de film Project Almanac, en als soundtrack van de film Hercules en de Europese commercial voor TaylorMade drivers.

 Renegades

Daarnaast introduceerde Fiat Chrysler in 2015 de Jeep Renegade met een wereldwijde reclamecampagne waarin de nummer 1 hitsingle van X Ambassadors ‘Renegades’ een hoofdrol vertolkte.

 Ad agencies notorious for stealing music

Met andere woorden, Porsche probeert gratis mee te liften op het succes van X Ambassadors. En zoals in de aanklacht staat: “It is well known in the music industry that ad agencies are notorious for using pre-existing music to create ads, and attempting to get away with doing so without properly licensing or paying for the intellectual property they have used”.

Vervolgens wordt gepoogd via notenbalken voor verschillende instrumenten en background vocals aan te tonen dat de gelijkenissen niet op toeval kunnen berusten. En dus zou er sprake zijn van kopiëren, waarvoor geen toestemming is gevraagd en ook geen licentievergoeding is betaald.

De klacht is ingediend op 25 november, dus een uitspraak laat nog wel even op zich wachten.

Kinderreclame verder beperkt
Michael Jordan wint
Posted in Nieuws.