Adidas, streep er onder

Na lang vechten lijkt Adidas eindelijk zijn merkbescherming veilig te hebben gesteld en een streep onder jarenlang procederen te kunnen zetten. Een streepje meer of minder of net even anders maakt nu echt geen kans meer om te worden ingeschreven als merk voor sport en vrijetijd kleding en schoenen. Het wordt gewoon direct afgewezen.

Het EU HvJ heeft op 17 februari 2016 vonnis geveld in een zaak van Shoe Branding Europe BVBA tegen Adidas. Adidas had bezwaar gemaakt tegen de inschrijving als merk van 2 achterover vallende strepen in plaats van de eigen 3 voorover vallende strepen.

Bij het Europese merkenbureau had men in eerste instantie geoordeeld dat de 3 Adidas strepen zo banaal zijn, dat ze alleen recht op bescherming hebben als er sprake zou zijn van nagenoeg identieke namaak. Vanwege het verschil in aantal, hun verschillende plekken op de schoen en tegengestelde positionering wordt de kans op verwarring niet aanwezig geacht. En vanwege die grote verschillen zal de consument ook geen link tussen de merken leggen. En dus wordt er ook geen oneerlijk voordeel behaalt of anderszins afbreuk gedaan aan het onderscheidende karakter of de reputatie van het Adidas 3-strepen merk.

Erger nog. Omdat Adidas zo geïnvesteerd heeft in zijn merk met de specifieke kenmerken en positionering van de strepen, beperkt zich de bescherming juist daartoe! Onderzoek van Adidas dat het tegendeel suggereert wordt niet serieus genomen.

In beroep bij de General Court van het HvJ krijgt Adidas op 21 mei 2015 alsnog gelijk. Want zo stelt de rechter het zijn toch maar kleine verschillen die een consument met een gemiddelde mate van aandacht niet zal opvallen.

Uiteraard gaat nu de wederpartij in beroep, maar het Hof bevestigt de uitspraak van de GC. De overall indruk is bepalend. Het verschil tussen 2 en 3 strepen is onvoldoende om daarin met de gelijkenis van de strepen en hun positionering verandering te brengen.

Hiermee kiest het EU HvJ de zelfde opstelling als eerder in Kort Geding door het Hof Arnhem Leeuwarden werd ingenomen. Daar ging het om sportkleding van H&M. Ook H&M had gedacht weg te komen met 2 in plaats van 3 verticale strepen, maar Adidas won ook deze zaak na 17 jaar procederen. Hoe bedoelt u Kort Geding!
In deze zaak was eerder trouwens het EU HvJ ook al gevraagd naar zijn mening of de 3 strepen überhaupt merkbescherming zouden kunnen genieten. Het antwoord was toen al positief en is nu dus nog verder versterkt.

Reclameverbod suiker effecten
Vergelijking 'Ook lekker stukken goedkoper' mag
Geplaatst in Nieuws.