ACM beboet TOM voor overtreding retour regels

Webwinkels moeten zich in het kader van consumentenbescherming houden aan de nodige regels. Deze regels beogen dat consumenten erop kunnen vertrouwen dat zij hun online aankopen zonder problemen kunnen retourneren en hun geld dan terugkrijgen. ACM beboet TOM, een van de fd Gazellen winnaars van 2015, omdat de webwinkels van TOM zich volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bewust niet aan deze regels houden .

Overigens ontkent TOM de aantijgingen en laat via de pers weten in beroep te zullen gaan. ACM heeft TOM in totaal boetes tot een bedrag van € 500.000 opgelegd.

Om het geheugen op te frissen onderstaand de hoofdregels van consumentenbescherming bij Internet aankopen.

Annulering

De eerste regel is dat de consument in beginsel binnen 14 dagen na de dag van ontvangst van zijn aankoop de koop zonder opgave van reden mag annuleren. Dit moet met een modelformulier dat de verkoper op zijn website beschikbaar moet hebben. Als de informatie op de website van de verkoper niet deugt, dan kan die termijn zelfs oplopen tot 12 maanden!

Terugbetaling

Nadat de verkopende webwinkelier de koopannulering heeft ontvangen moet hij de consument de complete betaling (dus inclusief administratie-, betaal- en gebruikelijke verzendkosten en dergelijke) terugbetalen met hetzelfde betaalmiddel. Opsturen van cadeaubonnen kan dus alleen als met cadeaubonnen betaald is.

Retournering

De consument moet binnen 14 dagen na de annulering zorgen voor retournering van het aangekochte product. En draagt daarvan de kosten, tenzij de webwinkelier heeft nagelaten de klant daarover te informeren.

Waardevermindering

Eventuele waardevermindering komt voor rekening van de webwinkelier, tenzij deze de consument kan worden aangerekend. De klant mag dus de verpakking open maken en proberen of het past of hoe het werkt.

Kindermarketing verder aan banden
Griekse yoghurt is Grieks, toch?
Geplaatst in Nieuws.